5 zaken die je moet regelen als je verhuist naar een nieuwe gemeente

Als je gaat verhuizen naar een andere gemeente, moet je aantal zaken regelen. We hebben ze even voor je op een rij gezet.

1. Inschrijven!
Zodra je verhuisd bent, moet je je binnen 5 dagen aanmelden als nieuwe bewoner bij je gemeente. Je wordt dan automatisch uitgeschreven bij je oude gemeente, dus je hoeft maar 1x langs het loket. Nadat je je nieuwe adres hebt doorgegeven aan de gemeente geven zij dit ook door aan een aantal andere instanties. Wel zo gemakkelijk.

De gemeente geeft je adreswijziging door aan:
- Zorgverzekeraar;
- Belastingdienst;
- RDW (wegenbelasting);
- SVB (uitkeringen);
- CAK (persoonsgebonden budget);
- Pensioenfondsen.

2. Huisarts en tandarts
Regel meteen een nieuwe huisarts en tandarts zodat je zo snel mogelijk geholpen kunt worden als je ergens last van hebt. Niks zo vervelend om er met gillende kiespijn achter te komen dat je nog geen tandarts hebt. Vergeet ook de apotheek niet!

3. Gemeentelijke belastingen
De gemeente waarin je staat ingeschreven int jouw gemeentelijke belastingen, zoals OZB (onroerende zaak belasting), rioolheffing, afvalstoffenheffing en hondenbelasting. Iedere gemeente regelt dit op zijn eigen manier: soms gaat dit automatisch, soms moet je teruggave of herberekening aanvragen. Kijk op de website van je (oude/nieuwe) gemeente om te zien hoe dit geregeld wordt. (bron: Moveria)

4. Gas, licht en water
Verhuizen is een uitgelezen moment om je huidige contracten onder de loep te nemen. Meestal levert een paar uur prijzen vergelijken een voordeel op. Hetzelfde geldt voor je telefoon-, TV en internet contract!

5. Parkeervergunning
Misschien verhuis je van een plek waar je een parkeervergunning had naar een huis met eigen oprijlaan.. vergeet dan niet je vergunning op te zeggen. Verlaat je echter een plek waar het vrij parkeren was en verhuis je naar de stad? Vraag dan op tijd een vergunning aan zodat je vanaf dag 1 je auto kwijt kunt.

Meer tips?
Lees ook onze andere blogs!